מקרה שקרה

לזכרו של דוד דנדקר ז"ל

מקרה שקרה – הפקת לקחים

הוצאת סירה לים זה אירוע מאתגר בפני עצמו, אך לעתים האתגרים העומדים בפני הסקיפר הינם קשים במיוחד. החודש אירע מקרה מצער מאד בסירה של אחד מחברי הקהילה שלנו. האירוע הסתיים במותו של איש צוות בסירה. להלן יתואר  אירוע מצער מאוד שקרה לאחד מחברי הקהילה. ניתן לנתח את האירוע, ללמוד ממנו, לתכנן ולהכין עצמנו טוב ונכון לאירועים בלתי צפויים. 

תיאור האירוע

חבר הקהילה יצא לים עם משפחתו ומשפחת אחיו, יום רביעי ראש השנה, מזג אוויר בהיר, ים שקט, תנאים מצויינים להפלגה קלה.  האח ובנו יורדים לאבוב שנגרר על ידי היאכטה ומפגינים שהכל בסדר ונהנים מאוד. 

לפתע בן האח, שם לב שאביו מאבד את ההכרה וכי ניכר שהוא עומד ליפול מהאבוב. הבחור מסמן ליאכטה על המצוקה. הספינה עוצרת ומקרבת את האבוב לכוון הסירה. עם הגעת היאכטה לאבוב מאובחן האח כמחוסר הכרה. 

באותו רגע עמד הסקיפר בפני מספר דילמות:

  • למי לפנות?
  • האם לבקש פינוי אווירי? הטווח למרינה הוא כחצי שעה בהפלגה
  • איך מרימים גבר לא כבד במיוחד מהמים לסירה?
  • האם להזמין שיטור ימי מיידי לסיוע? בדיעבד חסר ציוד עזרה מתאים. 
  • הזמנת נט״ן למרינה תוך מתן מיקום מדוייק לעגינה במרינה,
  • החייאה או הפלגה למרינה. 
  • משפחת האח, אשתו, בנו, ילדה קטנה חוזים במאמץ העלאת הבחור לסיפון ובניסיונות ההחייאה. 

בפועל לאחר מאמצים כבירים מצליחים הסקיפר עם שני בניו של האח יחדיו להעלות את מחוסר ההכרה מהמים לסיפון ומתחילים בפעולות החייאה. 

תוך כדי היאכטה נעה במהירות למרינה. 

ניידת נט"ן, הממתינה ברציף, מבצעת פעולות החייאה, מפנה את האח לבית החולים, מאוחר יותר ניקבע מותו.

נשאלת השאלה מה היה קורה לו בספינה היה דפיבלרטור? האם בארבעים הדקות מהאירוע ועד לטיפול נט"ן, ניתן היה להציל את הבחור? 

מה עושים עם בני המשפחה? לאור המצוקה של בני המשפחה, הורדו למדור הפנימי על מנת לא לצפות ולהפריע לפעולות ההחייאה. 

אירוע עצוב ומצער מאוד שניתן דרכו להפיק לקחים, לחשוב מה עלינו לעשות במקרים דומים ואיך להתנהג. 

חברי הקהילה מוסרים את חיבוקם ומשתתפים בצער המשפחה. 

מסקנות

  • קיים קושי בביצוע החייאה על סירה קטנה בים. גם מבחינת מיקום, תנועת כלי השיט וניסיון המפעילים.
  • הרמת אדם מחוסר הכרה מהמים בים שקט, הינו אירוע מורכב, על אחת כמה וכמה כאשר מדובר במבוגר או אדם גדול מידות על אחת כמה וכמה בים גבוה. 
  • ההחלטה על גורמי ההצלה איתם היה אפשר ליצור קשר באירוע זה הינה מורכבת. היו לא מעט אפשרויות (משטרה, משטרה ימית, RCC חיפה, 

המלצות

  • מומלץ להצטייד בדפיברילטור לכל הפלגה ובכל טווח. מומלץ לבחון רכש מרוכז של מכשירי דפיברילטור עבור חברים המעוניינים בכך.
  • מומלץ לבצע חשיבה על מקרים ותגובות בסירה ולתכנן. רצוי לעשות זאת בשיתוף אנשי הצוות הקבועים.
  • מומלץ להתאמן על מקרים ותגובות חריגים בסירה. הרמת אדם מחוסר הכרה מהמים הינו דוגמא למקרה שכזה.
  • יש להגדיר נוהל יצירת קשר במקרה חירום בסירה. מומלץ שבכל יציאה לים יהיה אדם נוסף אשר יודע לכל הפחות ליצור קשר עם גורמים רלוונטיים
  • מומלץ להצטייד ברשימת טלפונים של כל הגורמים במקרה חרום.
  • חשיבות לחגורות הצלה  ליורדים למים.

כל האמור לעיל לא נכתב על ידי אנשי מקצוע, אלא על ידי יורדי ים ותיקים עם לא מעט ניסיון בים.

מוקדש לזכרו של דוד דנדקר ז"ל

תגובה אחת על “מקרה שקרה”