יש שמאלי ימני – גם ביאכטות ששוות מיליונים

אנחנו רגילים לראות ויכוחים וערעורים בנושא שמאלי/ימני בביצה שלנו, ולפעמים אף מגע והתנגשויות קלות בין כלי שיט. האם מפתיע אותנו שאותן הבעיות נמצאות גם בכלי השיט הכי גדולים והכי יקרים בעולם תחרויות השיט? מצורף תרגום לעברית של מאמר בנושא התנגשות בין שתי סירות גדולות ויקרות אשר תועדה גם במצלמות. המאמר מכיל בעיקר את תיעוד הערעור שנכתב על ידי השופטים באותו אירוע. מוזמנים לקרוא ולהחכים.

ערעור מס' 1 – J Class – Topaz against Svea

ספינות ה J-Class מושכות תשומת לב כלל עולמית כספינות קלאסיות מתקופה בה נבנו ספינות עתירות כח אדם בעלות קווים קלאסיים שדורשות מיומנות גבוהה בהפעלת הצוות והספינה (הספינות באורך 130 רגל). בשנים האחרונות נבנו כמה ספינות מדגם זה המקיימות שיוטים ברחבי העולם. על הדגם והספינות נוסיף במאמר אחר. הפעם נתאר אירוע שקרה בשיוט הסופר יאכט באנטיגואה.

ערעור מס' 1 – J Class – Topaz against Svea

תיאור האירוע: באליפות הסופריאכט באנטיגואה (SUPERYACHT CHALLENGE ANTIGUA), בשיוט מס' 1 לפני קו הזינוק התנגשו שתי ספינות מדגם J-Class. האירוע תועד בצילומי וידאו והערעור התבסס על תיעוד זה (צילום האירוע)

הצדדים המעורבים:

J CLASS TOPAZ Peter Holmberg 
J CLASS SVEA Charles Ogletree 

הערעור תקף

תהליך השמיעה (Procedural Matters)

שמיעה זו התבצעה על פי נספח J-Class Q.Q5.3, המאפשר לוועדת הערעורים גמישות רבה בתהליך השמיעה. מכיוון שהערעור נעשה על אירוע התנגשות ברור החליטה ועדת הערעורים לדבר עם שני הצדדים המעורבים בנפרד כדי לראות אם הם מסכימים עם העובדות. שני הצדדים אישרו לוועדת הערעורים לסכם את החלטתם ללא שמיעה רשמית.

העובדות שנמצאו:

  1. הספינה TOPAZ התקרבה לקו הזינוק במפנה ימני דקה ו-40 שניות לפני הזינוק.
  2. הספינה SVEA במפנה שמאלי נמצאת בקורס התנגשות עם הספינה TOPAZ.
  3. למרות ניסיון של הספינה SVEA ברגע האחרון למנוע התנגשות. SVEA התנגשה בדופן שמאל של הספינה TOPAZ באזור כננת היתר הנייד האחורי (RUNNER) וגרמה לנזק רב (סרטון).
  4. הספינה TOPAZ עלתה לרוח כדי למנוע את ההתנגשות, כאשר היה ברור שהספינה SEVA אינה מפנה דרך.
  5. בספינה TOPAZ שני אנשי צוות נפצעו, אחד מאנשי הצוות שבר 4 צלעות לאחר שחרטום ה-SVEA דחף אותו למים. בספינה כננת ה- RUNNER השמאלית התפרקה, המנור נשבר, שני היתרים הניידים האחוריים, מיתרי הראשי והיתר האחורי נקרעו מעוצמת ההתנגשות. הלזבזת השמאלית נהרסה מאזור הכננת האחורית ועד הירכתיים. התורן שספג את עוצמת הפגיעה כנראה נפגע ודרושה בדיקה מקיפה שלו (התורן עשוי מסיבי פחם).
  6. בספינה SVEA אחד מאנשי הצוות עף מהספינה כתוצאה מפגיעת היתר הנייד של הספינה TOPAZ ונפצע באורח שטחי. החלק התחתון של חרטום הספינה נפגע ונהרס.
  7. שתי הספינות פרשו מיידית מהתחרות.

מסקנות וחוקים חלים:

חוקי תחרויות השיט 10, 14, Q5.3, 62.1b, 44.1b

הספינה SVEA שהפליגה במפנה שמאלי כשלה מלפנות דרך והפרה את החוקים 10 ו-14. הספינה TOPAZ לא יכלה למנוע את ההתנגשות.

החלטה:

ועדת הערעורים:  Bill O’Hara IRL IJ,IU & Miguel Allen POR IJ ,IU

Chairman: Bill O’Hara IRL IJ,I

Date 12th March, Time 17.00

הערות ומסקנות: